donderdag 31 december 2015

#31 Thursday Tutorial - Zo MAAK je in 2016 TIJD voor je hobby

Zo! Het zit er bijna op. Vandaag sluiten we een mooi jaar af Bij Oma Dee, maar ook de DEEcember daily. Wat een lol hebben we gehad en met wat een leuke, verrassende, creatieve posts hebben we jullie kunnen inspireren. Bedankt voor alle toffe reacties en trouwe dagelijkse bezoekjes. We gaan een winnaar selecteren zodra Miranda weer terug is van vakantie, dus heel even geduld nog.

De laatste DEEcember Daily post is een tutorial. Ik vond het best lastig om iets origineels te bedenken, we hebben de afgelopen maand al zoveel laten zien! Van kaarten, tot scrappen. Sommigen van jullie zijn daar al mee aan de slag gegaan, anderen wachten tot na de feestdagen. Dit jaar wil ik daarom besluiten met wat tips om in 2016 meer tijd te nemen/maken/zoeken/vinden om creatief bezig te zijn. Ik schijn daar expert (ahum) in te zijn...


Neem deze tips niet al te serieus, je hoeft ze ook niet allemáál op te volgen, maar bedenk wel dat me-time ontzettend belangrijk is voor algehele happiness én creativiteit!

Tip 1: Gun jezelf elke week een creatief moment
Het moet natuurlijk niet als een verplichting gaan voelen, maar elke week een moment met je hobby bezig zijn is echt geen overbodige luxe. We worden vaak zo opgeslokt door dagelijkse dingen en dingen waarvan we vinden dat het moet, dat we aan onszelf voorbij gaan. En zeg nu zelf, van een uurtje freubelen krijg je toch véél meer energie dan van een hele ochtend schoonmaken? Dus na je knutselmoment gaat stofzuigen twee keer zo snel ;)

Je kunt dit overigens ook andersom doen. Door jezelf te belonen (ja, dat werkt ook voor volwassenen) met een knutseluurtje na het schoonmaken/strijken/koken. Kijk wat voor jou werkt!

Tip 2: Plan elke maand een creatief moment met een vriendin (mag ook online)
Oké, toegegeven: het meest productief ben je op dit soort afspraken niet, maar het gaat om het delen van een passie, een gevoel. Je vindt allebei hetzelfde leuk en je kunt enorm van elkaar leren. Wonen jullie ver bij elkaar vandaan, dan kun je natuurlijk ook Skypend scrappen, of elkaar een uitdaging sturen via Whatsapp/Facebook en wel tegelijkertijd aan een project werken. Door af en toe een update te sturen stimuleer je elkaar aan de slag te gaan.

Heb je geen creatieve vrienden? Doe dan mee aan een online crop, een schets-uitdaging of een Facebook-challenge en haal de energie uit de enthousiaste deelname van onbekenden. Laat je inspireren!

Tip 3: Stop met denken dat je alles MOET doen
Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar van wie moet je dat allemaal, wat er op je eeuwigdurende to do list staat? Meestal van jezelf. En daar worden we over het algemeen geen leuker mens van. Natuurlijk zijn er dingen die voor je hobby gaan, maar je hobby hoeft ook niet onderaan je prioriteitenlijstje te komen. Het is een kwestie van kiezen. En je MAG ook weleens voor jezelf kiezen. Echt!


Tip 4: Stop met Facebooken
Nou ja, de pagina's van Bij Oma Dee kun je natuurlijk wel blijven volgen ;) Je haalt er tenslotte ook leuke dingen vandaan. Maar ongemerkt besteden we heel veel tijd aan nutteloze berichten op social media. Ik doe het zelf ook, hoor. Maar na een halfuur onzin lezen bedenk ik me vaak wel: ik had al een heel eind kunnen zijn met een leuke kaart voor mijn vriendin of de foto's die ik nog wilde scrappen. Het is mijn goede voornemen voor 2016 om minder tijd te besteden aan Facebook!


Tip 5: Laat je inspireren, niet blokkeren
Ik hoor regelmatig: wat ga je snel, ben je nu al klaar? En: ik ben al blij als ik in een middag een kaart maak, of na een uurtje Pinterest heb ik veel te veel gezien en kom ik niet toe aan het creatieve proces. Dat kan niet de bedoeling zijn. Pinterest is er om je inspireren, een workshop volg je om nieuwe dingen te leren. Niet om zo snel mogelijk drie kaarten af te hebben. Het is juist dat ontspannen creatieve gevoel dat ervoor zorgt dat je blijft doorgaan, nieuwe ideetjes bedenkt. Kijk niet te veel naar anderen, laat je niet afschrikken door de vele materialen en het tempo van iemand anders, maar haal de creativiteit in jezelf naar boven door te kijken naar wat je hebt en daarmee iets heel moois te maken.

Because it's FUN to create ;)



Een heel nieuw jaar voor de boeg. 12 maanden, 52 weken, 365 kansen om creatief teg zijn. Laten we er iets moois van maken in 2016!

Namens ons allemaal: fijne jaarwisseling!


--------------------------------------------------------------------
Doe je mee aan kraak de code, dan is dit het cijfer van vandaag
Heb je alle 31 cijfers compleet? Stuur dan je antwoord naar miranda@bijomadee.nl.
Wie weet win jij een gratis iDEE&post pakket!

37 opmerkingen:

  1. nou zeg zie tips lijken wel voor mij geschreven , vooral de eerste en de derde hihi
    ik moet mezelf ook echt die tijd gunnen, maar vaak denk ik dit nog doen en dat nog doen, en dan is er weinig tijd meer.
    ik vindt het leuk om te zien hoe jullie steeds weer opnieuw dingen laten zien.
    wens jullie allemaal ook een heel goed en creatief 2016. en ga zo door.

    groetjes rian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb genoten van deze maand. Wat een werk heeft hier in gezeten. Super leuk en origineel, bedankt voor de inspiratie en dagelijkse gezelligheid. Ik ben inmiddels heel goed in creatieve momenten inplannen en Pinterest gebruik ik nu op lege momenten dat ik niet kan freubelen maar wel even inspiratie op kan doen. Ik heb een tijd gehad dat Pinterest op zich al een activiteit op zich was. Wel inspiratie verzamelen en vervolgens geen tijd meer hebben om het daadwerkelijk uit te werken, eeuwig zonde! Balansen én tijd voor jezelf maken, ik vind het een mooi bericht zo aan het eind van het jaar. Fijne jaarwisseling en tot in 2016, waarin mijn moeder en ik ook zeker weer eens langs komen om inspiratie en gezelligheid op te doen tijdens een workshop!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi verwoordt allemaal, spreekt me allemaal aan en zeer herkenbaar
    Ik verzand vaak in teveel zoeken en kijken op bv.Pinterest
    dus dat wordt zeker een goed voornemen
    Jammer met dat het nu af is met meteen in de ochtend even kijken op de blog.....
    Een fijne jaarwisseling en op naar een creatief 2016

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi verwoordt allemaal, spreekt me allemaal aan en zeer herkenbaar
    Ik verzand vaak in teveel zoeken en kijken op bv.Pinterest
    dus dat wordt zeker een goed voornemen
    Jammer met dat het nu af is met meteen in de ochtend even kijken op de blog.....
    Een fijne jaarwisseling en op naar een creatief 2016

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag elke ochtend blijven kijken, hoor, Diana ;) we zullen hier ook in 2016 weer regelmatig gaan posten om jullie te blijven inspireren, motiveren en informeren.

      Verwijderen
  5. Ook voor mij klinkt het allemaal heel bekend :-) Mooi omschreven allemaal! Fijne jaarwisseling voor jullie allemaal en bedankt voor deze maand extra inspiratie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat vond ook ik het leuk om elke ochtend even te kijken naar de (nieuwe) ideeën die jullie postten. Hartstikke bedankt en voor allen een fijne jaarwisseling en voor het nieuwe jaar alle goeds !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat was dit een heerlijke en inspirerende maand. Heel veel dank boor het delen van jullie mooie creaties! Ik hdb genoten. Eigenlijk gaat 2016 nu slecht bdginnen, want nu heb ik niets te lezen na het starten van mijn laptop 😉. Haha.
    Voor alle lezeressen en het DeeTee een goede jaarwisseling en vooral veel geluk, gezondheid en creativiteit in het nieuwe jaar. We komen elkaar zeker weer tegen. XX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat was dit een heerlijke en inspirerende maand. Heel veel dank boor het delen van jullie mooie creaties! Ik hdb genoten. Eigenlijk gaat 2016 nu slecht bdginnen, want nu heb ik niets te lezen na het starten van mijn laptop 😉. Haha.
    Voor alle lezeressen en het DeeTee een goede jaarwisseling en vooral veel geluk, gezondheid en creativiteit in het nieuwe jaar. We komen elkaar zeker weer tegen. XX

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke en nuttige tips. Zo herkenbaar, vooral het moeten-te doen lijstje. Ook het idee om elkaar via de what's app uit te dagen of te inspireren zodat je op afstand toch samen bezig bent vind ik erg leuk. Bedankt voor alle inspiratie en de beste wensen voor 2016! Fijne jaarwisseling :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een goeie tips en sommigen zo herkenbaar. Tip 3 is écht voor mij geschreven. Tip 2 pas ik al gelukkig jaren toe. Al meer dan 20 jaar knutselen mijn vriendin en ik iedere maandagavond. Soms kletsen we alleen maar en dan het laatste uur moeten we nog snel iets doen (van onszelf). Maar het is fijn om te overleggen. Een ander pakt iets net anders aan en dan leer je van elkaar. Ik ga in een gat vallen denk ik ;-). Iedere ochtend gauw op de laptop kijken. Wat een inspiratie. Allemaal bedankt hiervoor. Het was geweldig!!! De beste wensen voor 2016!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb er afgelopen maand ontzettend van genoten om iedere dag even op jullie blog te kijken. Wat een leuke tips, ideeën en inspiratie kwam er voorbij! Op naar een nieuw, creatief 2016! Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo allemaal, Dat was een drukke maand, dagelijks op blogger kijken, maar het was het waard. De ster gemaakt met een stel kinderen, wat handige tips toegepast, kaartjes gemaakt en deze laatste tips gaan mij aan het hart, want dagelijks bloggen was voor mij net iets te veel en facebook ken ik niet (gelukkig). Je kunt idd ook teveel informatie krijgen en dan raak je geblokkeerd. Maar zo een keer per jaar moet kunnen. En dan hebben we in 2016 ook nog een dag extra om te knutselen . . . wat gaan jullie doen op 29 februari?
    Monique, Judith, Cornelie en Nadine: BEDANKT!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een lekkere start elke ochtend. Bij het ontbijt lekker inloggen bij omadee en dan alle ideeën opzuigen, fantastisch. Ik heb al wat tips uitgevoerd. Zal wennen zijn dat er morgenochtend geen alarm gaat voor een code, maar het was en leuke maand op deze manier. Iedereen veel freubel genot in 2016, ik heb er weer zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. BEDANKT!!! DEETEE. .. Ik heb genoten deze maand..tip die voor mij gaat in 2016.. aan de tafel gaan zitten en begin.. heb nog verschillende pakketten liggen die alleen opengemaakt zijn en waar ik heel blij van wordt maar geen tijd genoeg voor had om er eens wat van te maken...
    Fijne jaarwisseling

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jij bent inderdaad een kei in het geven van geweldige tips, waar haal je het toch elke keer vandaan? Zó inspirerend! De beste tip? ME-time inplannen! Dat is iets waar ik deze week in Zweden al mee ben begonnen (hoewel dat is eigenlijk US-time, maar ook best prettig ;-)) en dat ga ik zeker doorzetten in 2016. Tot gauw en een hele fijne jaarwisseling! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Meiden allemaal heel hartelijk dank voor alle inspiratie dit jaar, we zeggen het misschien wel eens te weinig, dus is dit een mooi moment in het jaar. Jullie verzetten met z'n allen heel veel werk en ik geniet daar erg van. Dus heel erg bedankt, voor alle inspiratie, een jaar workshops, de idee & post en gewoon de gezelligheid. Fijne jaarwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooi stukje, ter afsluiting van een inspirende maand.
    Heel erg bedankt allemaal voor alle tijd die jullie hierin gestoken hebben! Ik ben elke dag trouw komen kijken.
    Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2016!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb je weer mooi geschreven Nadine, daar ben jij ook een kanjer in altijd weer die leuke, mooie, motiverende en inspirerende verhalen schrijven. Of het nu over kaarten scrappen of project life gaat je probeert altijd mensen te laten zien hoe leuk het is om te doen. Jouw enthousiasme om ons toch weer te laten zien wat ook belangrijk voor onszelf is. Bij project through the year deed je dat ook al zo mooi in de nieuwsbrieven. Het samen creatief bezig zijn met een vriendin doe ik al. we proberen 1 keer in de week (vooral erg gezellig) maar dat lukt niet altijd. Workshoppen bij Bij oma Dee doe ik ook regelmatig (zoals je weet) gezellig. Thuis probeer ik ook mn momenten te pakken. En dat gaat mijn goeie voornemen worden (ga het proberen heus) nog meer van die momenten maken vind het veel te leuk en ontspannend. Dank je wel. Ik heb deze maand enorm genoten van alle blogs. Zoveel werk als hier in gaat zitten voor jullie het afstemmen wanneer wie wat echt knap, en dat in de drukste maand van het jaar. En ook nog een nieuw project opstarten scrap everydee, dat kan er ook nog wel even bij natuurlijk!!! naast al jullie andere werkzaamheden. Heel knap wat een hulp voor Miranda. Maar wie bewonderder ik in knutselland vooral... dat ben jij Nadine. Dank je wel. Liefs en een fijne jaarwisseling

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik hou t kort. Zo eens!!! En wat denk je? Doe t lekker allemaal al. Al heeeeel lang. En dat bevalt toch goed ;-)))
    Wil nog 1 tip toevoegen. Zeg niet Oma Dee is zover, maar kijk eens of t toch haalbaar is. We krijgen regelmatig mensen uit t zuiden of hoge noorden Gecombineerd met ander uitje/visite, vakantie en zelfs met overnachting!. Te leuk om niet te doen en wij vinden t leuk jullie eens te ontmoeten!
    Dus nog een voornemen erbij. Tot dan! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goeie jaarwisseling en alle goeds voor 2016! En graag tot ziens in het nieuwe jaar :-)
    grtz.Colien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige post, met leuke tips en herkenbaar hoor.
    Ik krijg ook altijd meer energie na wat freubelen en wat nog meer telt....het geeft me zoveel ontspanning. Het vergeet al je zorgen. Ben zo dankbaar dat ik deze hobby kan uitoefenen!! Jullie ook bedankt voor deze geweldige maand. Ga jullie blog toch eens wat meer bezoeken het komende jaar en reageren. Dit smaakt naar meer!!
    Nou alle nummers heb ik bij elkaar...dan ga ik nu eens mailen.
    Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2016 voor iedereen.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. haha...ik moest wel even lachen, Wat mooi verwoord!! alles is zo bekend.
    Dank jullie wel voor deze maand. super leuk gedaan en bedacht allemaal.
    Ik wens jullie een goed uiteinde toe en alle goeds voor 2016.
    groetjes Dora

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoe herkenbaar is dit. Vooral ook Facebook, op een dood moment even de telefoon pakken.... Nog weer een uitdaging erbij, en we gaan komend jaar zeker genieten van onze hobby. iedereen ene mooi en creatief jaar gewenst!! Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Bedankt voor deze inspirerende maand! Facebook heb ik inderdaad al een half jaar uitgezet en dat werkt echt, veel meer tijd voor leukere dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik sluit mij ook helemaal aan bij de dames boven mij. ik heb genoten de afgelopen maand . En bij deze wil ik jullie allemaal een goede jaarwisseling toewensen en een super goed en creatief 2016.
    Thamar

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Bedankt voor jullie leuke opmerkingen allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een heerlijk bericht om te lezen. Wat Facebook betreft beperk ik mijn tijd steeds verder. (Zonde van de tijd). Ik heb al overwogen om mijn account te verwijderen maar voor Idee&Post en familie die ik door afstand niet zo vaak zie en spreek hou ik hem aan. Wat je zegt over me-time...dat doe ik al:) Daarnaast zijn er ook weekenden datik niets plan. Extra tijd voor mijzelf:)

    Ik heb niet veel gereageerd maar wel dagelijks meegelezen. Wat een werk om deze Deecember Daily te maken. Petje af; zoveel moois gezien en geweldige tips en tutorials!Hartstikke bedankt!
    En heel veel goeds voor een mooi, goed en creatief 2016!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Leuke tips! En sowieso een leuke maand vol tips en crea-inspiratie! Bedankt daarvoor. Fijne jaarwisseling en tot in 2016 weer! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Super tips !
    Jullie blog is echt super gaaf geworden dit jaar !
    Succes volgend jaar !
    groeten Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Bedankt voor de geweldige inspiratie en enthousiaste blogposts!! Echt super gedaan!! Je tips zijn heel duidelijk en nuttig. Eigenlijk weet ik het wel en pas het ook toe, maar t is zo goed om het weer eens te lezen en scherp te stellen voor jezelf. Knutseldate op afstand vind ik een leuke, die ga ik onthouden!
    Ik blijf het lastig vinden om zonder schuldgevoel tijd voor mezelf te maken. Maar ik weet hoe hard ik het nodig heb. Zeg het altijd zo: knutselen is mijn broodnodige ademhaling ;-).
    Dus.... we komen weer gezellig naar Bovenkarspel én gaan voor Oma Dee op Toernee én het scrappakket. Genoeg heerlijke vooruitzichten voor het nieuwe jaar! Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Bedankt voor de geweldige inspiratie en enthousiaste blogposts!! Echt super gedaan!! Je tips zijn heel duidelijk en nuttig. Eigenlijk weet ik het wel en pas het ook toe, maar t is zo goed om het weer eens te lezen en scherp te stellen voor jezelf. Knutseldate op afstand vind ik een leuke, die ga ik onthouden!
    Ik blijf het lastig vinden om zonder schuldgevoel tijd voor mezelf te maken. Maar ik weet hoe hard ik het nodig heb. Zeg het altijd zo: knutselen is mijn broodnodige ademhaling ;-).
    Dus.... we komen weer gezellig naar Bovenkarspel én gaan voor Oma Dee op Toernee én het scrappakket. Genoeg heerlijke vooruitzichten voor het nieuwe jaar! Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Bedankt voor de goede tips, ik hoop ze te gaan toepassen (stiekem toch goede voornemens!)
    Het mooie is dat we dit jaar zelfs 366 kansen krijgen 😄 Met die extra dag moet het toch lukken...
    Een heel goed 2016 gewenst.
    Groetjes
    Jantine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk, Jantine! Nog een dag extra in 2016, heerlijK!

      Verwijderen
  33. Het was een prachtige maand met een vast "snel even een cijfer scoren" moment tussen alle december druktes door. Dank voor alle inspiratie, leuke tips en mooie voorbeelden.
    Groeten, Aartje
    P.s. En natuurlijk een fantastisch 2016 toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen