zondag 28 februari 2016

Tips voor mooie foto's van je scrapbook layout

Heb jij dat ook? Je scrapt een prachtige layout, maakt er een foto van om te delen op je blog of Facebook...en dan twijfel je! Vooral omdat de foto niet de sprankelende kleuren van je layout weergeeft óf omdat al je creatieve inspanning niet overkomt op de foto. 
Lees dan verder, want ik geef je vandaag praktische tips om je layouts mooi te fotograferen. (de tip 2, 3 en 5 ook voor kaartenmaaksters!!) 

Tip #1: Fotografeer je layout recht van boven. 

Leg de layout op de grond óf ga zelf op een krukje staan, zodat je er goed recht boven hangt. Je layout moet vierkant zijn als je op het schermpje van je fototoestel/telefoon kijkt. Hieronder een voorbeeld van een teveel van onder gemaakte foto. Zie je het vierkant? 

Tip #2 

Als je je layout niet van boven wilt fotograferen, maar staand bijvoorbeeld met mooie accessoires er om heen, let er dan op dat je de foto recht van voren neemt én dat de omgeving contrasteert (dus geen witte layout en een witte omgeving). Zo bijvoorbeeld...

 Tip #3: Licht, licht en nog eens licht!! 

En dan vooral GEEN kunstlicht, flitser of rechtstreeks zonlicht... Kies een plekje in huis waar het licht is, maar waar de zon niet op je layout schijnt. Want van zon, flitser of lamp op je layout krijg je dit: 
Eventueel kan je wel de ISO waarde op je fototoestel iets aanpassen (ik kies vaker voor iso400) daar wordt je layout net iets lichter van en heb je minder last van de blauwe waas bij donker weer. 

Tip #4: Bijsnijden! 

Met bijvoorbeeld een gratis fotoprogramma als Picasa kun je een foto eenvoudig bijsnijden. Als je layout goed vierkant is op je foto is zo gedaan. Om het bijsnijden makkelijker te maken, fotografeer ik vaak op een donkere achtergrond. Op die manier zie ik de randen van mijn layout duidelijk.
VOOR bijsnijden


NA bijsnijden



Tip #5: Maak met een goedkoop rolletje (mat) behang je eigen fotostudio.

Voeg bv een verfdoos, rolletjes garen, sequins of een stukje twine toe om de foto aantrekkelijk te maken. 
Tenslotte de belangrijkste tip, wees niet te kritisch!
Hopelijk zie ik jullie creaties met het materiaal uit de Scrap Every DEE kit terug op (de besloten) Facebook, blog of instagram. Laten we elkaar blijven inspireren!!
Johanna

6 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit...lees trouwens net dat Google met Picasa stopt...snel foto's verplaatsen dus...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is net iets anders Annemiek, Voor de Picasa-gebruikers is het gelukkig nog niet helemaal afgelopen met het fotoprogramma. Google laat de gebruiker zijn huidige Picasa-foto’s bekijken, downloaden en verwijderen. Het is vanaf 1 maart alleen niet meer mogelijk om nieuwe foto’s toe te voegen en te bewerken in de desktop-app. Na 15 maart stopt Google ook volledig met de ondersteuning van Picasa, je zult het programma nog wel kunnen gebruiken. DUS...wil je nog picasa, download het nu! Er zijn overigens legio andere programma's die je foto kunnen bijsnijden. Zelfs standaard paint

      Verwijderen
  2. Goede tips! Vooral de laatste kende ik nog niet en ga ik zeker proberen. Ik bewerk mijn foto's ook altijd nog even voor ik ze plaats zodat ze extra 'fris' op mijn blog komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dat met die ISO instelling geprobeerd, werkt echt! Goede bruikbare tips heb je gegeven, daar heb ik wat aan. En met de fotocursus waar ik me voor heb aangemeld erbij komt het vast helemaal goed :)

    BeantwoordenVerwijderen